Cita-cita


Hari ini
kalau orang bertanya siapa saya
maka salah satu jawapannya ialah
"Saya penganggur.."

Kalau dulu orang bertanya
"Habis belajar mahu buat apa?"
maka jawapannya satu
"Cari kerja lepas tu kahwin haha!"

Tapi hari ini
saya merasakan jawapan itu
hanya layak diberikan oleh anak kecil
yang tidak tahu berfikir panjang
dan luas

Terima kasih kepada tarbiyyah
kerana membuatkan saya lebih faham 
akan erti kehidupan selepas mati
kerana membuatkan saya terfikir
"kenapa cita-cita saya terhenti hanya dengan perkahwinan?
sedangkan hidup saya penjang hingga akhirat"

Terima kasih kepada tarbiyyah
kerana mejadikan saya seperti hari ini
saya yang lebih dewasa..
saya yang bercita-cita lebih tinggi.. lebih luas..
saya yang bercita-cita ingin meraih mardotillah!

Sungguh!
Cita-cita itu besar impaknya pada diri
kerana ia menentukan 
apa yang akan dilakukan pada hari ini
dan apa yang menanti diri di akhirat kelak.

"Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan"_Hadith

"Whatever You're Thinking & Feeling Today...Is Creating Your Future & Life"

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails