Love diary

5 tahun lalu.

"Eh, jom gi makan kat rumah bawah. Ada kakak diorang ajak makan BBQ!"
"Ye ke? Bestnya!" seluruh rumah excited.

Tiba di rumah bawah "Kakak siapa yang ajak makan ni?"
"Kakak semua orang" senyum.

Begini aku berkenalan dengan kakak. Lalu kakak membimbingku, dari meniarap hingga merangkak, dari merangkak hingga bertatih, dari bertatih hingga berjalan, dari berjalan hingga berlari di atas jalan dakwah dan tarbiyyah.

Terima kasih kakak! kerana sudi menarikku keluar dari lembah jahiliyyah yang jijik ke bawah lembayung Al-Quran yang indah lagi mengasyikkan.

Terima kasih kakak! kerana sudi membetulkan langkahku ke syurga Allah.

Terima kasih kakak! kerana menjadikan hari-hariku yang seterusnya lebih bermakna, jelas dan terang matlamatnya.

Terima kasih kakak! Tiada ucapan yang layak untuk menggambarkan betapa aku sangat berterima kasih kepadamu. Jazakillahi khairan katheera!

15 Februari 2011.

Aku jumpa kakak. Selepas sekian lama tidak berjumpa. Bercakap telefon pun tidak. Kita berjumpa lagi, saat rindu di hati sudah membuak-buak. 

Kakak, aku rindu kamu. Maaf aku tak pandai meluahkan rinduku, sayangku dihadapanmu. Maaf, aku berlagak biasa dihadapanmu, melayan engkau seperti orang lain juga. Walhal di dalam hatiku, hanya Allah yang tahu betapa engkau insan isimewa yang aku rindu sekian lama. 

Kakak, kerana aku tidak mampu menzahirkan perasaan sebenar, maka aku menjadi sedih sehingga menangis. Tapi tetap, aku gembira kita dapat berjumpa lagi. Sungguh, kasih sayang yang diikat dengan tali akidah ini kuat benar mencengkam jiwa!


Dulu, kini, dan selamanya.

Kau adalah kakakku. Tetap begitu selamanya.

Kau adalah orang pertama yang membawaku kejalan dakwah dan tarbiyyah. Jalan cintaku. Tetap begitu selamanya.

Semoga Allah mengurniakan keredhaan-Nya di dunia dan akhirat. Semoga Allah menghadiahkanmu syurga, selepas berpenat lelah menyebarkan kalam-Nya di dunia.  

4 comments:

Related Posts with Thumbnails