Aku hanya hamba

"Ziha, baca point seterusnya" Kakak menyuruhku.

Aku yang baru membetulkan sila kelam kelibut mencari muka surat 534 buku Himpunan Risalah Hassan Al-Banna. Jumpa! Lalu aku pun membaca point yang diarahkan.

"Ziha, ulang balik bacaan tadi!". Tegas Kakak menghentikan bacaanku dipertengahan. "Awak baca lembik sangat. Risalah Ta'lim yang sedang kita baca ini disampaikan oleh As-Syahid Hassan Al-Banna dalam bentuk taklimat. Taklimat bermaksud arahan-arahan dan peringatan-peringatan penting yang dirangkumkan dalam satu ucapan pendek yang mesti dipatuhi oleh para pendengar yang ditujukan taklimat tersebut. Maka ia harus disampaikan dengan tegas supaya yang mendengar rasa mesti buat, tidak boleh tidak!" panjang Kakak menerangkan.

Lalu aku pun mengulang bacaanku sehingga tamat. "Tak cukup tegas, tak rasa nak buat pun apa yang awak cakap tadi, ulang balik". Maka aku ulang lagi.. cuba ditegaskan sedaya mungkin.

"Tak cukup tegas lagi, ulang balik!" Aduh! aku sudah tidak tahu bagaimana mahu lebih tegas lagi T_T. Masa ni rasa macam nak give up dah. Tapi terpaksa baca juga kan.. takkan nak lari pula. Nak lari ke mana?

Bacaanku habis. Cuak beb! Tak nak dah baca lagi huhu. Ternyata Kakak memang tak puas hati lagi. Tapi kerana kasihan padaku, dia kemudian berkata "Oklah daripada tadi.. tapi ziha memang kena belajar berantonasi yang betul setiap kali bercakap. Barulah kita dapat menguasai pendengar. Barulah bila kita bagi arahan, pendengar rasa mesti laksanakan!"

Ya, betul kata Kakak.

*************

Pangalaman mengajarkan bahawa seorang dai'e bukan sahaja perlu belajar menjadi ustaz/ustazah yang mahir segala selok belok agama, tetapi juga harus belajar menjadi pemidato yang hebat mempengaruhi audiens dengan hujjah dan nada. Malah seorang dai'e juga harus belajar menjadi ayah dan ibu, yang berfikir bagaimana mahu mencorakkan anak buahnya agar menjadi individu muslim yang sebenar. Bukan itu sahaja, seorang dai'e harus belajar menjadi kakak, adik, sahabat, ketua, pekerja, chef, driver, babysitter dan macam-macam lagi hatta bibik sekalipun bagi memenuhi tuntutan dakwah ini.

Pada tahap ini, seorang dai'e harus suka apa yang Allah suka.. bukan apa yang dia suka. Seorang dai'e harus menjadi apa yang islam mahu, bukan apa yang dia mahu. Dia mengabdikan seluruh dirinya untuk islam, demi memperoleh redha Tuhannya. Dirinya adalah untuk ummat, segala miliknya adalah milik ummat.

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam".

I'm nobody but only a servant
p/s: Betapa besar pengorbanan Rasulullah, para sahabat dan penerus dakwah dan tarbiyyah ini..

1 comment:

Related Posts with Thumbnails