Hujung jalan

Pagi tadi saya berkunjung ke blog milik seorang rakan yang dikenali ketika sama-sama mengambil jurusan bioteknologi di Monash University. Sudah lama blog ini tidak dikemaskini. Entry terakhir bertarikh 24 Januari 2010, iaitu lebih kurang setahun dua bulan yang lalu!

Dan saya tahu pemilik blog ini tidak akan lagi mengutus entry baru ke blognya yang lama sudah bersawang. Kerana sejak setahun dua bulan yang lalu, dia sudah meninggalkan alam dunia yang fana ini!

Masa itu sangat pantas berlalu. Terasa baru saja menerima berita pemergiannya yang menggemparkan seluruh isi rumah. Terasa baru saja selesai menulis entry khas untuknya dan menekan butang "Publish Post" agar entry itu terpampang di ruangan HeartySays untuk diambil iktibar bagi yang masih hidup. Terasa baru sahaja berkongsi rasa sedih bercampur terkejut bersama-sama kawan-kawan sekuliah, sama-sama berkongsi rasa tidak percaya yang kami sudah kehilangan seorang kawan sekelas!

Masa tersangat pantas bergerak tanpa henti, sedang diri selalu leka dan lalai dalam kesibukan dunia yang menguji keteguhan iman. Bekalan amal terasa terlalu lambat bertambah, sedang siang terlalu pantas menemui malam lalu mengurangkan satu lagi hari untuk hidup di dunia. 

Sesungguhnya peringatan dari Allah itu sudah terlalu banyak. Maka wahai diri ambillah pengajaran sebelum ruh meninggalkan jasad dan taubat sudah tidak lagi diterima!

Sesungguhnya dunia ini akan selalu melarikan fokus kita dari kematian dan hari akhirat. Maka minta lah bantuan Allah untuk menetapkan hati agar tak hanyut dibuai arus dunia...

رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً‌ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya. (Al-imran 3:8)

...dan bergaullah dengan orang-orang soleh yang sentiasa saling memperingatkan kita tentang kematian dan akhirat...

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ(3

Demi Masa! [1] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian [2] Kecuali orang yang beriman dan beramal salih dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran [3] (Al-Asr, 103: 1-3) 

... dan sentiasalah berpegang kepada pusaka yang ditinggalkan oleh Rasulullah untuk kita.

تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى

Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku

Semoga nyawa kita diambil dalam keadaan husnul khatimah, dan semoga kita tidak menyesali hari-hari kita di dunia ini.

إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَاباً

Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)". (An-Naba', 78: 40)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails